pomoc.uslugi@gazeta.pl

Zainteresowanych prosimy o kontakt.

Trwa nabór wniosków o dofinansowanie w ramach 20 programów! Poznaj szczegóły konkursów.

Skorzystaj z doradztwa oferowanego przez specjalistów

W procesie pozyskania środków z Unii Europejskiej warto skorzystać z fachowej porady ekspertów.

Umowa Partnerstwa zatwierdzona przez Komisję Europejską

Umowa Partnerstwa, najważniejszy dokument określający strategię inwestowania nowej puli Funduszy Europejskich w Polsce, został zatwierdzony w dniu 23 maja 2014 roku przez Komisję Europejską.

Internacjonalizacja przedsiębiorstw dzięki środkom UE

Internacjonalizacja działalności w ramach nowej perspektywy finansowej – Fundusze Europejskie 2014-2020 szczegółowo uwzględniona została w ramach III osi priorytetowej Wsparcie otoczenia i potencjału innowacyjnych przedsiębiorstw, Priorytet Inwestycyjny 3.2 opracowywanie i wdrażanie nowych modeli biznesowych dla MŚP, w szczególności w celu internacjonalizacji.

Dofinansowanie ze środków publicznych UE

Pozyskaj dotację na modernizację zakładu produkcyjnego celem wprowadzenia nowego produktu lub usługi, budowę nowego zakładu produkcyjnego lub usługowego, zakup lub modernizację maszyn i urządzeń w celu wprowadzenia innowacyjnego produktu lub usługi, inwestycje w obszarze ochrony środowiska!

Dofinansowanie na badania i rozwój

Wspieranie badań i innowacyjności polskiej gospodarki ma priorytetowe znacznie w latach 2014-2020 – podkreśliła wiceminister infrastruktury i rozwoju Iwona Wendel podczas konferencji inaugurującej unijny program Horyzont 2020 „Nowa perspektywa dla badań naukowych i innowacji w latach 2014-2020” 14 stycznia 2014 r.

OFERTA SPECJALNA!

SPÓŁKI ZAREJESTROWANE POD DOTACJE!



W naszej ofercie znajdą Państwo gotowe do podjęcia działalności i ubiegania się o dotacje ze środków unijnych, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spełniające najczęściej wymagane kryteria!

piątek, 30 sierpnia 2013

Dotacje unijne na lata 2014-2020


Od 2 stycznia 2014 roku będzie można składać wnioski o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, a nawet rozpoczynać te projekty, które mogą liczyć na dofinansowanie. 

W lipcu w Warszawie odbyły się konsultacje społeczne Umowy Partnerstwa, czyli umowy Polski z Unią Europejską z udziałem przedstawicieli samorządów terytorialnych, partnerów społeczno-gospodarczych, organizacji pozarządowych i środowisk akademickich. Wszelkie konsultacje w tej sprawie mają zakończyć się już dzisiaj.

W latach 2014-2020 będą działały obecne oraz nowe programy operacyjne np. Program Polska Cyfrowa, dedykowany dla obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Niektóre zostaną zlikwidowane. Powstanie nowy program operacyjny - Inteligentny Rozwój, który zastąpi dotychczasowy - Innowacyjna Gospodarka. W przyszłej Umowie Partnerstwa zmieni się również rozkład środków. Największy z programów operacyjnych, mianowicie Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko będzie o 4 mld skromniejszy od obecnie realizowanego.

Łącznie, największa pula środków (28,1 mld euro) trafi na cele realizacji 16 regionalnych programów operacyjnych. Przypomnijmy, że celem RPO jest zwiększenie konkurencyjności regionów oraz poprawa jakości życia ich mieszkańców, przez wykorzystanie potencjałów województw i niwelowanie barier rozwojowych.



MRR przypomina, że Polska jest po raz kolejny będzie największym beneficjentem środków unijnej polityki spójności. Trafi do nas prawie 73 mld euro, z łącznej puli 325 mld euro. Nie marnujmy więc tej szansy!

Głównymi beneficjentami unijnej pomocy w latach 2014-2020 będą przedsiębiorcy i samorządy.

Projekt Umowy Partnerstwa zakłada, że w 2020 roku Polska będzie dobrze wyposażona w infrastrukturę, szczególnie komunikacyjną.

czwartek, 29 sierpnia 2013

Beneficjenci POIR

Głównymi beneficjentami programu POIR mają być:
  • przedsiębiorstwa (głównie MŚP),
  • jednostki naukowe,
  • instytucje otoczenia biznesu, takie jak: parki naukowo-technologiczne, centra transferu technologii, sieci aniołów biznesu, fundusze kapitałowe,
  • podmioty zrzeszające odbiorców wsparcia,
  • krajowe klastry kluczowe.

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój będzie koncentrował się na przedsięwzięciach związanych ze zwiększeniem innowacyjności gospodarki, rozwojem sektora nauki, współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami a sektorem nauki oraz zapewnieniem wysokiej jakości otoczenia biznesu sprzyjającego podnoszeniu innowacyjności przedsiębiorstw.


Wszystkie osoby, które pragną pozyskać dotację w latach 2014-2020 powinny na bieżąco śledzić informacje o nowym programie Inteligentny Rozwój.
Już od 2 stycznia 2014 roku będzie można składać wnioski o dofinansowanie swoich projektów ze środków Funduszy Europejskich na lata 2014-2020. Już w ostatnim kwartale przyszłego roku rozpoczną się pierwsze refundacje. Warto to zapamiętać i już teraz rozpocząć przygotowania swojego projektu!


środa, 28 sierpnia 2013

Jak zmieniła się Polska dzięki Funduszom Europejskim!


Polska zdecydowanie zmieniła się na lepsze dzięki Funduszom Europejskim. My, jako obywatele biorąc udział w projektach dotacyjnych przyczyniamy się do rozwoju naszego państwa.


liczba projektów: 175055
wartość projektów: 542 972 356 740,09 złotych
dotacje UE na 1 mieszkańca: 7 939,56 złotych
dofinansowanie z Unii Europejskiej:              305 767 088 049,38 złotych



Oto statystyki poszczególnych województw:
- w kolejności malejącej według liczby projektów

mazowieckie
liczba projektów:  23292
wartość projektów:  84 422 928 619,09 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  45 898 114 229,08 zł

wielkopolskie
liczba projektów:  15555
wartość projektów:  35 424 564 613,57 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  19 161 266 432,95 zł

lubelskie
liczba projektów:  14749
wartość projektów:  26 419 016 875,29 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  16 012 109 239,48 zł 
 
śląskie
liczba projektów:  14094
wartość projektów:  52 466 470 905,86 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  29 847 608 469,75 zł

łódzkie
liczba projektów:  12385
wartość projektów:  35 474 135 730,11 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  19 358 503 485,04 zł

małopolskie
liczba projektów:  12081
wartość projektów:  38 599 341 654,77 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  20 117 078 049,19 zł 

pomorskie
liczba projektów:  10447
wartość projektów:  33 563 030 301,01 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  18 334 001 565,98 zł

kujawsko-pomorskie
liczba projektów:  9943
wartość projektów:  21 132 824 669,22 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  10 792 134 991,92 zł

dolnośląskie
liczba projektów:  9520
wartość projektów:  38 182 230 913,79 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  20 000 556 574,72 zł 
 
podkarpackie
liczba projektów:  9025
wartość projektów:  34 233 543 036,42 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  19 371 163 821,98 zł

podlaskie
liczba projektów:  8677
wartość projektów:  15 879 188 270,13 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  8 794 372 078,02 zł

warmińsko-mazurskie
liczba projektów:  8115
wartość projektów:  23 149 920 103,40 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  14 064 833 222,19 zł 

zachodniopomorskie
liczba projektów:  8055
wartość projektów:  26 358 647 914,30 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  12 870 863 322,88 zł 
 
świętokrzyskie
liczba projektów:  7673
wartość projektów:  16 157 899 178,11 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  9 415 413 026,11 zł
 
opolskie
liczba projektów:  5254
wartość projektów:  10 666 664 209,18 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  5 785 767 182,77 zł 

lubuskie
liczba projektów:  4436
wartość projektów:  14 318 041 219,12 zł
dofinansowanie z Unii Europejskiej:  8 066 194 742,21 zł


wtorek, 27 sierpnia 2013

Jak prawidłowo napisać wniosek, by otrzymać dotację unijną?


Prawidłowo napisany wniosek jest podstawą do otrzymania dotacji. Jeżeli nie potrafimy sami napisać takiego wniosku, należy zlecić to odpowiedniej firmie. Bardzo często właściciele firm, którzy nie mają dużego doświadczenia i wiedzy w ubieganiu się o dotacje, wolą skorzystać z oferty firmy zewnętrznej, która zajmuje się pisaniem wniosków.


Jednak pytanie brzmi, jak napisać taki wniosek samodzielnie?

Z pewnością jest to skomplikowane i wymaga poświęcenia czasu na właściwe przygotowanie.
Wniosek składany do instytucji przyznającej dotację będzie realizowany właśnie przez nas. Dobrze, jeśli w przygotowanie wniosku włączone są osoby, które w przyszłości będą go realizować. Dzięki temu z łatwością będzie można ocenić poszczególne wydatki i czas potrzebny na realizację kolejnych zadań.

Warto poszukać w internecie wzorów wniosków oraz biznesplanów. Nie ma jednak jednego wzoru formularza. Ich części  różnią się w zależności od rodzaju programu operacyjnego czy też kategorii do jakiej należy beneficjent. Należy zapamiętać, że tylko wnioskodawca oraz projekt, którzy spełnią wszelkie wytyczne kryteria danego programu mają szanse na uzyskanie dotacji. Jeżeli podczas pisania wniosku wkradną się jakiekolwiek błędy, nawet najmniejsze - możemy zapomnieć o uzyskaniu dotacji.

Podczas pisania wniosku największą uwagę zwróć na sposób formułowania treści wniosku. Ciekawie i konkretnie opisuj projekt, wyróżniając przy tym jego cele. Pamiętaj, że wszystkie założenia twojej inwestycji, a także jej sposób inwestowania i spodziewane rezultaty wdrożenia muszą być realne.
Sprawdź również wszelkie dokumenty, załączniki itp.

Jednak zanim się za to zabierzesz, weź pod uwagę swoje możliwości oraz umiejętności. Nie warto rozpoczynać czegoś, czego nie będziesz w stanie dokończyć. Lepiej od razu zlecić napisanie wniosku konkretnej firmie, która oferuje takie usługi.


Powierzenie napisania wniosku zewnętrznej firmie.

Najważniejszą sprawą, którą powinniśmy sprawdzić zanim podpiszemy umowę na przygotowanie wniosku, jest wyraźny zapis mówiący o wynagrodzeniu. Podpisując umowę należy również zastrzec odpowiedni termin przedstawienia przygotowanego wniosku, by mieć czas na ewentualne wprowadzenie poprawek.

Istotną kwestią jest również zastrzeżenie w podpisywanej umowie praw autorskich do projektu, by później nie okazało się, że nasz wniosek pojawi się w instytucji przyznającej dotację jako projekt innego przedsiębiorcy.


ZAPAMIĘTAJ!
Podczas pisania wniosku o dotację należy zwracać uwagę nawet na najmniejsze szczegóły. Błędy mogą wkraść się każdemu i w każdym etapie pisania wniosku.

Warto przejrzeć wniosek kilka razy przed jego złożeniem, niżeli stuprocentowo zaufać sobie czy też firmie zewnętrznej.

poniedziałek, 26 sierpnia 2013

Europejska Wspolpraca Terytorialna


Działania przyszłych Programów Współpracy Terytorialnej będą wspierać rozwój gospodarczo-społeczny danego geograficznego obszaru poprzez m.in. wymianę know how oraz promowanie gospodarki opartej na wiedzy i działaniach innowacyjnych, inwestowanie w kapitał ludzki, ochronę środowiska naturalnego, wykorzystanie potencjału turystycznego, wspólne działania edukacyjne oraz kulturalne dla celów rozwojowych, współpracę instytucjonalną i wymianę doświadczeń. 

Priorytetem będą działania zmierzające znacznej do poprawy konkurencyjności obszarów, na których realizowane są programy. Dodatkowo, we wszystkich programach transgranicznych EWT oraz Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (EIS) istnieje duża potrzeba wspierania małych projektów promujących i ułatwiających kontakty społeczności lokalnych w zakresie m.in. wspólnego dziedzictwa kulturowego, nauki oraz mniejszości narodowych.


Z budżetu polityki spójności na lata 2014-2020 Polska otrzyma 72,9 mld euro. 
Środki te będzie można zainwestować m.in. w:
  • badania naukowe i ich komercjalizację,
  • kluczowe połączenia drogowe (autostrady, drogi ekspresowe),
  • rozwój przedsiębiorczości,
  • transport przyjazny środowisku (kolej, transport publiczny),
  • cyfryzację kraju (szerokopasmowy dostęp do Internetu, e-usługi administracji),
  • włączenie społeczne i aktywizację zawodową.
Polska otrzyma sporą ilość środków. Warto więc odpowiednio to wykorzystać w latach 2014-2020, by nie zmarnować szansy na znaczącą poprawę gospodarki naszego kraju.


Najważniejsze dokumenty, które mają stanowić podstawę wdrażania Funduszy Europejskich w Polsce to:
  • Umowa Partnerstwa, czyli rodzaj kontraktu pomiędzy Polską a Komisją Europejską, w którym nasz kraj wskazuje w jaki sposób, dzięki funduszom unijnym, chce zrealizować swoje cele rozwojowe.
  • Programy Operacyjne, czyli szczegółowe dokumenty pokazujące, jak wdrażane będą Fundusze Europejskie w poszczególnych obszarach.


źródło: fundusze.malopolska.pl

piątek, 23 sierpnia 2013

Kontrakt terytorialny - nowy model współpracy


Kontrakt terytorialny - to umowa pomiędzy rządem, a samorządem województwa, której przedmiotem będą wspólnie uzgodnione cele rozwoju dotyczące danego terytorium.

W latach 2014-2020 rząd i samorządy poszczególnych województw będą zawiązywać umowę, która pozwoli na dopasowanie finansowania inwestycji do potrzeb i mocnych stron każdego regionu.


Kontrakt terytorialny ustalać będzie:
  • podmioty odpowiedzialne za przygotowanie i realizację przedsięwzięć na poziomie krajowym i regionalnym,
  • harmonogram przygotowania, a następnie realizacji przedsięwzięć, szczególnie etapów kluczowych, na podstawie których będzie można w przyszłości dokonać oceny, czy dane przedsięwzięcie ma szanse być zrealizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem,
  • zasady finansowania przedsięwzięć priorytetowych (źródła finansowania w ramach Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych, źródła finansowania w ramach instrumentów krajowych),
  • zakres i sposób zaangażowania poziomu regionalnego w wypełnienie zasady koncentracji tematycznej środków, tj. ustalenie, w jakim stopniu dane województwo zamierza przyczynić się, poprzez zarządzane na poziomie regionalnym programy operacyjne, do wypełnienia zasady koncentracji tematycznej środków,
  • ewentualne odstępstwa od przyjętego podziału kraj-region. 


Kontrakt terytorialny umożliwi lepszy kontakt między rządem a osobami znajdującymi się w samorządach poszczególnych województw. Pozwoli to na lepszą koordynację wszystkimi Regionalnymi Programami Operacyjnymi, które będą działać w latach 2014-2020.


W części ogólnej kontraktu znajdą się m.in.:
  • zasady dotyczące koncentracji tematycznej (czyli na co będą kierowane fundusze);
  • zasady dotyczące realizacji wymiaru terytorialnego;
  • algorytm podziału Funduszy Europejskich pomiędzy województwa;
  • zasady podziału Funduszy Europejskich pomiędzy poziom krajowy i regionalny;
  • dziedziny, na które będą kierowane środki w ramach krajowych polityk publicznych.

 W części szczegółowej kontraktu znajdą się m.in.:
  • ogólna charakterystyka województwa, w tym analiza jego mocnych stron i barier rozwojowych oraz rekomendowane działania pro-rozwojowe w odniesieniu do całego obszaru;
  • propozycje dziedzin, których wsparcie będzie priorytetem dla danego województwa;
  • propozycje priorytetowych inwestycji oraz ich wstępna wycena.

czwartek, 22 sierpnia 2013

Regionalne Programy Operacyjne

 Regionalny program operacyjny (RPO) jest to dokument o charakterze operacyjnym, a więc jest bardziej szczegółowy i podrzędny wobec strategii rozwoju. Podstawę prawną dla funkcjonowania RPO stanowi uchwalona 6 grudnia 2006 r. ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Podział funduszy na programy regionalne poprzedzony był ustaleniami z samorządami wojewódzkimi. Odbyły się także indywidualne spotkania ministra rozwoju regionalnego z marszałkami poszczególnych województw.


Regionalne Programy Operacyjne, zgodnie z zasadą subsydiarności, stanowią przykład decentralizacji zarządzania procesami rozwojowymi. Przyjęcie takiego rozwiązania ma na celu głównie identyfikowanie potrzeb na jak najniższym szczeblu, po to aby działania zawarte w Regionalnych Programach Operacyjnych odpowiadały planom rozwoju każdego województwa z osobna. 



Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału środków UE między województwa w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020. W latach 2014-2020 wrośnie rola regionów w zarządzaniu środkami unijnymi. Ze względu na wysoką ocenę wdrażania regionalnych programów operacyjnych w obecnej perspektywie oraz zakładany podział działań pomiędzy programy krajowe i regionalne w latach 2014-2020 ma nastąpić dalsza decentralizacja systemu zarządzania polityką spójności.

Oto podział środków Funduszy Unijnych dla poszczególnych regionów na lata 2014-2020



źródło: wikipedia.org
źródło: funduszeeuropejskie.gov.pl
źródło: fundusze.malopolska.pl

środa, 21 sierpnia 2013

ZIT - czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) - będą nowym elementem rozwoju terytorialnego. Celem tej inwestycji będzie zwiększenie zaangażowania miast i ich obszarów funkcjonalnych w zarządzanie środkami unijnymi oraz rozwój współpracy i integracji na obszarze funkcjonalnym.  
ZIT będą realizowane w ramach Regionalnych Programów.


ZIT mają być realizowane na obszarach funkcjonalnych 18 miast wojewódzkich


Środki w ramach tego Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych będą przeznaczone na: 
  • zrównoważony, sprawny transport łączący miasto i jego obszar funkcjonalny;
  • kompleksową rewitalizację, łączącą działania: infrastrukturalne, gospodarcze, społeczne;
  • ochronę środowiska;
  • energetykę;wzmacnianie rozwoju funkcji symbolicznych budujących międzynarodowy charakter i ponadregionalną rangę miasta.

Na  wsparcie z Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych przeznaczone zostały środki funduszy europejskich z tzw. rezerwy programowej w wysokości 4,5% funduszy strukturalnych EFRR i EFS przekazanych do RPO.


 Środki na realizację ZIT zostały podzielone według algorytmu podziału środków, uwzględniającego ludność zamieszkującą miejskie obszary funkcjonalne ośrodków wojewódzkich (MOF OW) wskazane w KPZK 2030. Dla każdego województwa wyznaczono liczbę ludności zamieszkującej miejskie obszary funkcjonalne ośrodków wojewódzkich i środki podzielono wprost proporcjonalnie do niej.


wtorek, 20 sierpnia 2013

Programy Operacyjne na lata 2014-2020

W nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej realizowanych będzie 6 programów krajowych, w tym jeden ponadregionalny dla województw Polski Wschodniej oraz 16 programów regionalnych (RPO).

Przedstawiam Programy Operacyjne, które będą działały w latach 2014-2020 :

 







W latach 2014-2020 za rozdzielenie 28 mld euro będą odpowiadały regiony. To o około 9 mld euro więcej niż w obecnej perspektywie. Z tego najwięcej dostaną województwa: śląskie i małopolskie (ok. 3 mld euro i ok. 2,5 mld euro), a najmniej lubuskie (813 mln euro) i opolskie (847,1 mln euro).

To będzie ostatni taki duży budżet dla Polski. 
Według prognoz MRR w 2020 r. Polska będzie już zbyt bogatym krajem, by w takiej skali korzystać z funduszy europejskich. Dlatego, jak podkreślała we wtorek minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska, tak ważne jest, żeby w nowej perspektywie europejskie fundusze wydać na takie cele, które zwiększą konkurencyjność kraju. 

Od 2 stycznia 2014 roku będzie można składać wnioski o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Już w ostatnim kwartale przyszłego roku rozpoczną się pierwsze refundacje.

Oto propozycja podziału Funduszy Europejskich na programy krajowe: 
- czyli ile i na co?

 Podział środków funduszy europejskich

Warto więc skorzystać z okazji jaka szykuje się dla nas w najbliższych latach. Dzięki temu możemy pomóc stworzyć lepsze życie nie tylko sobie, ale również przyczynić się do rozwoju naszego państwa.



poniedziałek, 19 sierpnia 2013

Jak będzie w latach 2014-2020? Plany, cele, strategia.

Z pewnością wiele osób zastanawia się jakie nowości czekają na nas w latach 2014-2020. Pewne jest, że większy nacisk zostanie położony na dążenie do wyznaczonych celów i ich osiąganie. Oczekiwane rezultaty tychże działań to przede wszystkim wzrost gospodarczy i zwiększenie zatrudnienia.

Cóż, rozpoczyna się bardzo obiecująco. Wspólne Ramy Strategiczne (WRS) są narzędziem, które  pozwala przełożyć cele strategii Europa 2020 na kierunki interwencji poszczególnych polityk wspólnotowych oraz funduszy strukturalnych.


Dla poszczególnych kategorii regionów (wszystkie polskie województwa oprócz Mazowsza zostały zaliczone do grupy regionów słabiej rozwiniętych) zostały określone procentowe pułapy, na jakie cele powinny zostać przeznaczone środki unijne.
W przypadku Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 50% środków dla regionów słabiej rozwiniętych powinno zostać przeznaczone na:
  • Badania naukowe, rozwój technologiczny i innowacje.
  • Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (w tym m.in. e-administracja, e-learning, e-zdrowie, łącza szerokopasmowe i szybkie sieci internetowe).
  • Zwiększenie konkurencyjności MŚP (m.in. wspieranie tworzenia nowych firm, rozwój zawansowanych usług i produktów).
  • Gospodarkę niskoemisyjną (odnawialne źródła energii, technologie zapewniające oszczędność energii). 

Co najmniej 20% środków Europejskiego Funduszu Społecznego w każdym państwie członkowskim ma zostać wykorzystane na wspieranie włączenia społecznego i walkę z ubóstwem. Minimum 5% środków EFRR na poziomie krajowym może zostać przeznaczone na zintegrowane działania na rzecz rozwoju obszarów miejskich.

piątek, 16 sierpnia 2013

Fundusze Europejskie - Skąd biorą się pieniądze na dotacje?

Fundusze Europejskie (fundusze unijne) to środki finansowe wykorzystywane w celu wspierania i restrukturyzacji gospodarek krajów członkowskich Unii Europejskiej. Środki finansowe Unii Europejskiej gromadzone są przez państwa członkowskie i przekazywane do unijnego budżetu. Według prawa środki te stanowią zasoby własne Unii Europejskiej.


Obecnie do funduszy europejskich zaliczamy:
  • Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
  • Europejski Fundusz Społeczny
  • Fundusz Spójności
 
 Środki w budżecie Unii Europejskiej pochodzą z trzech podstawowych źródeł:



 Oprócz wymienionych wyżej źródeł zasilania budżetu Unii Europejskiej, trzeba jeszcze pamiętać o mniej znaczących, takich jak: 
  • podatki od wynagrodzeń pracowników instytucji Unii Europejskiej, 
  • składki wpłacane przez państwa spoza Unii Europejskiej do niektórych programów unijnych 
  • kary finansowe nakładane na przedsiębiorstwa za łamanie prawa konkurencji i innych przepisów.
Środki te stanowią w przybliżeniu ok. 1 proc. budżetu Unii Europejskiej.

 Duża część przychodów do budżetu Unii Europejskiej uzależniona jest od poziomu gospodarczego państw członkowskich. Oznacza to, że państwa bogatsze wpłacają do Unii Europejskiej więcej niż kraje biedniejsze, mimo to nie otrzymują więcej dotacji unijnych. Przykładowo, Polska należy do tych krajów, które wpłacają o wiele mniej, niż otrzymują od Unii Europejskiej. Oznacza to, że składanie wniosku o dotację unijną w naszym kraju bardzo się opłaca.
_____________________________________________________________

Polityka spójności na lata 2007-2013 miała na celu zwiększenie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia we wszystkich regionach i miastach Unii Europejskiej. Do jej realizacji przyczyniły się trzy fundusze europejskie: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS) oraz Fundusz Spójności (FS).

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego to największy fundusz. Jego celem jest wspieranie regionów, a dokładniej wyrównywanie różnic w stosunku do regionów bogatszych, lepiej rozwiniętych. Finansuje wszystkie programy unijne, które mają na celu pomoc opóźnionym w rozwoju regionom. 
Oto dziedziny, które mogą być finansowane w ramach tego funduszu:
  • inicjatywy na rzecz rozwoju lokalnego oraz zatrudnienia, jak też działalności małych i średnich przedsiębiorstw;
  • rentowne inwestycje produkcyjne umożliwiające tworzenie lub utrzymywanie trwałego zatrudnienia;
  • infrastruktura;
  • rozwój turystyki oraz inwestycji w dziedzinie kultury;
  • ochrona i poprawa stanu środowiska;
  • rozwój społeczeństwa informacyjnego.

Europejski Fundusz Społeczny najczęściej kojarzy się z możliwością finansowania szkoleń, warsztatów, wspieraniem zatrudnienia itp. EFS został stworzony po to, aby poprawić jakość i dostępność miejsc pracy i możliwości zatrudnienia w Unii Europejskiej. 
Oto dziedziny, które mogą być finansowane w ramach tego funduszu:
  • promocja aktywnej polityki rynku pracy mającą na celu przeciwdziałanie i zapobieganie bezrobociu;
  • przeciwdziałanie zjawiska wykluczenia społecznego; 
  • kształcenie ustawiczne; 
  • doskonalenie kadr gospodarki;
  • rozwój przedsiębiorczości;
  • zwiększenie dostępu i uczestnictwa kobiet na rynku pracy. 
     
Fundusz Spójności wspiera dwa sektory: środowisko i transport. (Od momentu przystąpienia do Unii Europejskiej w 2004 roku Polska otrzymała najwięcej środków z tego funduszu wśród wszystkich członków Unii.) Z Funduszu Spójności można otrzymać dofinansowanie na duże projekty inwestycyjne z zakresu ochrony środowiska. Głównymi odbiorcami pomocy w ramach Funduszu Spójności są jednostki samorządu terytorialnego, tworzone przez nie związki gmin lub inne podmioty publiczne, np. przedsiębiorstwa komunalne będące własnością gminy. 
Oto dziedziny, które mogą być finansowane w ramach tego funduszu:
  • poprawa jakości wód powierzchniowych;
  • polepszenie jakości i dystrybucji wody przeznaczonej do picia;
  • racjonalizacja gospodarki odpadami i ochrona powierzchni ziemi;
  • poprawa jakości powietrza;
  • zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego;
  • zapewnienie spójności sieci komunikacyjnej kraju i poszczególnych regionów z innymi krajami Europy;
  • rozwój bezpiecznej infrastruktury drogowej.

      
    źródło: funduszeeuropejskie.gov.pl

środa, 14 sierpnia 2013

Inteligentny Rozwój zamiast Innowacyjnej Gospodarki


Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka (POIG) działał w latach 2007-2013. Aktualnie trwa ostatni okres trwania tego programu. Celem POIG było:
  1. Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw.
  2. Wzrost konkurencyjności polskiej nauki.
  3. Zwiększenie roli nauki w rozwoju gospodarczym.
  4. Zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku międzynarodowym.
  5. Tworzenie trwałych i lepszych miejsc pracy.

Od 2014 roku nastąpi spora zmiana. W życie wejdzie Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (POIR), który zastąpi obecny POIG.


Przedsiębiorcy muszą przygotować się na wprowadzenie zmian w swoich dotychczasowych działaniach, gdyż w latach 2014-2020 polska gospodarka będzie stawiana na inteligencję. Co za tym idzie, urzędnicy będą musieli stać się bardziej odważni.

Nowy program ma promować innowacyjność poprzez wspieranie inwestycji firm w badania i rozwój (B+R) oraz ich współpracy przy tego typu projektach z ośrodkami naukowymi. Celem programu jest pobudzenie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki.


 Cel ma być osiągnięty w szczególności poprzez: 
  • wsparcie przedsiębiorstw w obszarach innowacyjności i działalności badawczo-rozwojowej;
  • podniesienie jakości i interdyscyplinarności badań naukowych; 
  • zwiększenie stopnia komercjalizacji oraz umiędzynarodowienia badań naukowych.

Głównymi beneficjentami programu POIR będą:
  • przedsiębiorstwa (głównie MŚP),
  • jednostki naukowe,
  • instytucje otoczenia biznesu, takie jak: parki naukowo-technologiczne, centra transferu technologii, sieci aniołów biznesu, fundusze kapitałowe,
  • podmioty zrzeszające odbiorców wsparcia,
  • krajowe klastry kluczowe.

Krajowe klastry kluczowe, czyli klastry które posiadają największy potencjał rozwojowy w kraju, a także w skali międzynarodowej. Zostaną one wyselekcjonowane w trybie otwartego konkursu, z udziałem uznanych ekspertów w roli oceniających. Klastry kluczowe będą mogły korzystać ze instrumentów dedykowanych ich koordynatorom, a ponadto ich członkowie otrzymają preferencje przy ubieganiu się o dofinansowanie projektów w ramach wszystkich instrumentów wsparcia PO IR.

wtorek, 13 sierpnia 2013

Jak otrzymać dotację z Unii Europejskiej? Instrukcja krok po kroku.

Fundusze unijne mogą być wykorzystane w wielu dziedzinach, dając tym samym ogromne możliwości szerokiej rzeszy potencjalnych beneficjentów.


Jak otrzymać dotację? 

1. Pomysł
Dobry pomysł i właściwe jego uzasadnienie to podstawa. Musisz wiedzieć dokładnie co i gdzie chcesz zrobić.

2. Znajdź Program, z którego otrzymasz dotację
Drugim  krokiem do ubiegania się o dotacje unijne jest określenie Programu, a w nim Działania, które najbardziej będą odpowiadały Twoim potrzebom.

3. Zapoznaj się z dokumentacją Programu i śledź terminy naboru wniosków
Po wyborze Działania znajdź instytucję, która jest odpowiedzialna za przeprowadzenie interesującego Cię konkursu i zorientuj się, jakie są terminy naboru wniosków. Zapoznaj się również z dokumentacją wybranego Programu. Jest ona podstawą do prawidłowego opracowania aplikacji konkursowej.

4. Przygotuj niezbędne dokumenty
Teraz możesz przystąpić do przygotowywania wniosku o dofinansowanie oraz gromadzenia wszystkich wymaganych dokumentów. Instytucje prowadzące nabory wniosków zobowiązane są do zamieszczenia na swoich stronach internetowych „Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie'' oraz dokumentacji związanej z ubieganiem się o dotację z UE. Pamiętaj o dołączeniu obowiązkowych załączników. Wniosek należy przygotować w dwóch wersjach: papierowej i elektronicznej.

5. Złóż wniosek
Następnym krokiem do otrzymania dotacji jest złożenie wniosku o dofinansowanie. Dokumentację aplikacyjną, która powinna zawierać wszystkie niezbędne dokumenty, musisz złożyć w wyznaczonym terminie do instytucji, która zajmuje się przyjmowaniem wniosków. 

6. Czekaj na rozpatrzenie Twojego wniosku
Po spełnieniu kryteriów formalnych Twój projekt zostanie poddany ocenie merytorycznej.
  • W pierwszym etapie sprawdzana jest treść projektu i to, w jakim stopniu realizuje on cele wskazane w Programie, z którego chcesz otrzymać dotację.
  • W kolejnym etapie oceniana jest wykonalność projektu – czy jako potencjalny beneficjent jesteś w stanie zrealizować planowaną inwestycję.
  • Ostatni etap polega na zbadaniu zgodności złożonego przez Ciebie wniosku z wymogami merytorycznymi.

 Obecnie dostępne programy operacyjne:
  • Europejska Współpraca Terytorialna
  • Infrastruktura i Środowisko
  • Kapitał Ludzki
  • Rozwój Polski Wschodniej
  • Programy Regionalne

Od 2007 do 2013 roku istnieje Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
Jednak od 2014 do 2020 roku zamieni się on na Program Operacyjny Inteligentny Rozwój. Będzie on dotyczył innowacyjności, badań naukowych i ich powiązań ze sferą przedsiębiorstw.

Różnica między POIR a POIG polegać ma głównie na zwiększeniu nacisku na współpracę nauki i biznesu, a tym samym zwiększenie komercjalizacji wyników prac B+R.